perjantai 14. heinäkuuta 2017

Miksi kannattaa opiskella avoimessa yliopistossa?

Smoothie sunday postaussarja smoothievinkit blogi
Syksy saapuu hiljalleen ja lukuvuoden suunnitelmat tai suunnitelmien puute pallottelevat polttavana mielessä..

Mulla on sellainen kutina, ettei monikaan teistä ole välttämättä perehtynyt avoimen yliopiston opintoihin, saati sitten luonut ajatusta niiden suorittamiseen. Todellisuudessa avoimen yliopiston opinnot ovat todellinen kultasuoni etenkin välivuotta viettävälle, tiettyyn opiskelupaikkaan tähtäävälle tyypille. 

Avoimen yliopiston opinnot ovat nimensä mukaisesti yliopistotason opintoja, joita voi suorittaa ihan kuka tahansa maksua vastaan. Jos oikein muistan, niin yleensä yhdestä opintopisteestä saa pulittaa kymmenen euroa. Näin ollen esimerkiksi mun 35 opintopisteen aineopintokokonaisuus tuli maksamaan 350 €. 

Mitä opintoja olen itse suorittanut avoimessa yliopistossa? Mun tavoitteena oli päästä opiskelemaan psykologiaa, joten avoimen opinnot rakentuivat tietysti sen mukaan (myös tämä postaus rakentuu enemmän tai vähemmän psykologian näkövinkkelistä). Kahden vuoden aikana olen väkertänyt avoimessa psykologian perus- ja aineopinnot (25 op + 35 op). Lisäksi olen suorittanut tilastomatematiikan peruskurssin (6 op), SPSS -kurssin sekä joitakin kieli- ja viestintäopintoja. Jos olisin jäänyt jälleen ilman opiskelupaikkaa, olisin aloittanut opiskelemaan jotain sivuaineopintoja.
Pääsykokeet blogi 2Ja sitten itse postauksen asiaan. Miksi suosittelen opintoja avoimessa yliopistossa, etenkin välivuotena?

 Saat sisältöä välivuoteen - Jos koulupaikka jää syystä tai toisesta nappaamatta, saattaa tuntua siltä, että jäisi täysin tyhjän päälle seisomaan. Usko tai älä, opiskelua ja arkisia rutiineja tulee hetkessä ikävä. Avoimessa yliopistossa voit tehdä niin paljon opintoja oman kukkarosi asettamissa rajoissa kuin suinkin ehdit, eikä tekemisenpuutetta ole. Muut ehkä edistyy opinnoissaan koulupaikoissansa, mutta niin edistyt sinäkin. Jopa samaa tahtia. ;) 

 Voit mahdollisesti päästä yliopistoon avoimen väylän kautta - Joillekin aloille on mahdollista hakea suoraan tai helpotetusti suoritettuaan tarpeeksi opintoja avoimessa yliopistossa. Minusta tämä on aikamoinen siunaus! Harmi vain, ettei tämä siunaus varsinaisesti yletä psykologian alaan. Jyväskylän yliopisto ottaa 5 avoimen väylän hakijaa psykologialle, mutta linja valmistaa filosofian maisteriksi, eikä siis oikeuta psykologin ammattinimikkeeseen..

 Kerrytät opiskelutaitojasi niin pääsykokeisiin lukemiseen kuin yliopisto-opintoihinkin - Psykologian avoimen yliopiston oppimateriaalit oli osin hyvin samanlaisia pääsykoeartikkelien kanssa, jonka ansiosta kevään artikkelit eivät tuntuneetkaan täysin heprealta. Lisäksi tämä etukäteistyö tutustuttaa lempeästi yliopiston maailmaan, joten ehkäpä sielläkään ei mene sormi suuhun ensimmäisen kurssin koittaessa.


 Hyödyt tietopohjastasi pääsykokeissa - Vaikka pääsykokeissa on kyse pelkästään annetun aineiston osaamisesta, saattaa taustatieto helpottaa joidenkin asioiden päähän pänttäämistä.

Chic Company Don't quit your daydream vihko blogi Voit opiskella haluamaasi alaa, vaikket olisi päässyt yliopistoon - Onnistuu se näinkin!

 Tieto on aina arvokasta - Olit sitten missä elämäntilanteessa tahansa, kenties jo vaikka "koulut käyneenä", lisätieto on aina plussaa. Voit hyötyä opituista asioista niin arjessa kuin ammatissakin. Esimerkiksi psykologian opinnot ovat hyödyllinen lisä, vaikkei psykologin ammattiin tähtäisikään. Tietysti voit loistaa ylimääräisillä opinnoilla myös työpaikkaa etsiessäsi, sillä työnantajat arvostavat opintoja ja ennenkaikkea ahkeraa ja aktiivista hakijaa.

 Opiskelu avoimessa yliopistossa on helppoa - Lähes kaikki opinnot tentteine päivineen voi suorittaa tietokoneen välityksellä, vaikka omalta kotisohvalta käsin.

 ...Opiskelu onnistuu myös töiden ohessa - Avoimessa yliopistossa ei siis tarvitse sitoutua täyspäiväiseen opiskeluun, vaan voit opiskella juuri silloin, kun oma aikataulusi sen verran joustaa. Näin ollen opiskelu käy jopa harrastuksesta.

 Yliopistot katsoo hyvällä jo opintoja suorittaneita - Uskon, että avoimen opintojen suorittaminen oli suurin valttikorttini psykologian soveltuvuuskokeissa. Olisihan se hullua, ettei yliopisto ottaisi sisään sellaista opiskelijaa, joka on jo itse maksanut itselleen opintoja ja on jo hyvässä matkassa. Yliopistot kun etsivät opintonsa loppuun suorittavia opiskelijoita, sille he myös saavat rahaa heistä. ;) Tottakai myös motivaatio ja tietämys asioista huokuu opintoja jo suorittaneesta.

 Kun pääset yliopistoon, saat hyväksiluettua opinnot - ..ja hyppäät opinnoissasi eteenpäin hurjasti. Näin et loppupeleissä hävinnyt välivuosiin edes yhtään aikaa.

IMG_5442Oletko harkinnut opintoja avoimessa yliopistossa?

maanantai 3. heinäkuuta 2017

6x superfoodit + käyttövinkit

Terveysnörtti smoothietäti täällä hei! Sain lahjakortin siivin tilata FitnessFirstiltä haluamiani tuotteita ja aikamoinen terveyspaketti tuli loppujen lopuksi kasattua. Erityisesti smoothiet mielessäni haalin kaappeihini aineosia, joita ripottelemalla saa ruoasta kuin ruoasta taiottua aikamoisen terveyspommin. Pidemmittä puheitta, hypätään esittelykierrokselle!
Nokkosenlehtijauhe foodin blogi
Nokkosen lehijauhe
Lapsuudessa lemppariani oli nokkosjauhe, jota vetelin menemään ruisleivän päällä. Ehkä siitä syystä silmäni osuvat tänäkin päivänä nokkostuotteisiin. Nokkosen lehijauhe sisältää aimoannoksen kalsiumia, rautaa sekä A-, C- & K -vitamiinia, eli ei huono ollenkaan. Erityisen loistava tuote on kalsiumpitoisuudensa ansiosta maitotuotteita käyttämättömille. Plussaa annan myös tuotteen monikäyttöisyydestä ja miellyttävästä mausta.

Käyttöideat:
 Lisää jauhetta smoothien joukkoon. Itse tykkään tuoda marjaisaan smoothieen ripauksen vihreää nokkosesta.
 Valmista nokkoslättyjä lisäämällä lättytaikinaan nokkosenlehtijauhetta. Maukas vaihtoehto tavallisille lätyille & pinaattilätyille.
 Nokkonen sopii yllättäen myös munakkaaseen.
 Jos olet tee-ihminen, lisää nokkosta ihmeessä kuumaan juomaasi.

Löytyy täältä*.
Foodin chlorella jauhe blogiChlorella -jauhe
Tästä tuotteesta tulee mieleeni vihreys ja sitä tämä levä ennenkaikkea onkin. Klorofylliä, sinkkiä, proteiinia, magnesiumia, kasapäin vitamiineja... Lista tuntuu jatkuvan lähes loputtomiin. Tuotteella on myös kehoa puhdistava vaikutus. Jos tarvitsen terveyden superpommin, valitsen tämän.

Käyttöideat:
 Vihreys = vihersmoothie. Näin se menee alas helposti.
 Jotkut kuulemma sekoittavat jauhetta kylmänviileästi veden sekaan, mutta itse pitäydyn smoothieissa.
 Edellistä kevyempi vaihtoehto lienee koota muutamista terveellisistä aineista pikkuruinen shotti.

Löytyy täältä*.
Foodin mehiläisen siitepöly jauhe blogiMehiläisen siitepöly
Hmm, vakuuttava, mutta silti ehkä jollain tavalla karmivan niminen tuote. FitnessFirtsin sivulta lainattuna tämä raemainen tuote "sisältää 22 eri aminohappoa, joista kahdeksaa ihmiselle välttämätöntä, sekä 27 eri vitamiinia, 28 mineraalia, 11 entsyymiä ja 24 rasvahappoa." Erityisesti minua vakuuttaa se, kuinka tuote lupaa vaikuttaa immuunipuolustukseen muun muassa tappamalla viruksia. Tiedän mitä menen syömään postauksen kirjoittamisen jälkeen, sillä kurkkuni on ollut koko aamun kipeänä.. :D On muuten myös maultaan yllättävän hyvää!

Käyttöideat:
 Ripottele smoothien tai jogurtin päälle. Oiva lisä myös smoothiebowliin.
 Koristele kakku/leivonnainen siitepölyllä ja yllätä vieraat.
 Lisää itsetehtyyn välipalapatukkaan.
 Lisuke aamupuuroon.

Löytyy täältä*.
Foodin Maca jauhe blogiMaca-jauhe
Haha, tämä tuote oli pakko hankkia ihan vain sen takia, että se oli suuri villitys kaveriporukassani lukion aikana. Maca oli kuuma keskusteluaihe ja sitä raahattiin välillä epäilyttävästi mukaan kouluunkin. Silloin en sitä kokeillut, mutta ehkäpä nyt on aika. Jauhe on erinomainen proteiinin lähde, jonka on puhuttu parantavan voimaa, reaktiokykyä ja kestävyyttä. Näitähän kaikkea lukiolainen tarvitsee. ;)

Käyttöideat: 
 Sekoita smoothien tai jogurtin joukkoon.
 Syö puuron kanssa. 
 Olempa kuullut joidenkin lisäävän tätä kaakaon tai raakasuklaan joukkoon. Aikamoinen voimaherkku kyseessä! :D

Löytyy täältä*.
Foodin hampun siemen blogiHampunsiemen
Josko sitä eksyisi hieman myös siemenmarkkinoille. Hampunsiemenet sisältävät muun muassa proteiinia, rautaa, magnesiumia sekä tärkeitä rasvahappoja. Sellaisenaan siemen on pähkinäisen kitkerä ja kova pureskeltavaksi, mutta soveltuu kyllä hyvin monenlaiseen käyttöön.

Käyttöideat:
 Kiva extralisä salaatin joukossa.
 Valmista hamppumaitoa blendaamalla siemenet veden kanssa ja käytä esimerkiksi smoothiessa.
 Loistava aineosa siemennäkkäriin tai välipalapatukkaan.

Löytyy täältä*.
 - Foodin chia siemenet blogiChia-siemen
Ja sitten päästään jo tutuksi tulleeseen ja loistavaksi todettuun chia-siemeneen. Edellinen pussini kaatui auton takakonttiin (nyyh), joten jouduin hetken elämään ilman. Tämä hyvien rasvahappojen, proteiinin ja kuidun lähettiläs hellii suolistoa, joka on perusta hyvinvoinnille. Nämä jos mitkä aamupalaksi nautittuna pitävät nälän loitolla!

Käyttöideat:
 Chia-siemenet tuovat täyttävän lisän smoothieihin. Valmista esimerkiksi tällainen.
 Sopii osaksi tuorepuuroa, mutta toimii myös hyytelömäisenä lisukkeena tavallisen kaurapuuron päällä.
 Sekoita juoman joukkoon. Itse olen lisännyt siemeniä appelsiinimehuun ja hyvää tuli!
Herkullinen chia-vanukas on loistava välipala.

Löytyy täältä*.

Mitä superfoodeja sä käytät ja miten?

Tuotteet saatu FitnessFirstiltä.
*=mainoslinkki